A Fiat törénelem képekben, szövegben.

Fiat töréstesztek

Az EuroNCAP szervezete által mért Fiat és Alfa Romeo gépjárművek töréstesztjeinek pontszámai.

Év Típus Eredmény
2007 Fiat 500 ★★★★★
2007 Fiat Bravo ★★★★★
2006 Alfa Romeo 159 ★★★★★
2006 Fiat Idea ★★★★☆
2005 Fiat Grande Punto ★★★★★
2005 Fiat Croma ★★★★★
2005 Fiat Stilo ★★★★☆
2000 Fiat Punto ★★★★☆

Az év olasz autói

A világon legtöbbször a Fiat márka nyerte el a kitüntető "év autója" címet. A személyautók kategóriájában szám szerint 9 alkalommal bizonyult a szakújságírók által választott díj legjobbjának. Mindezek mellett a Lancia egy, az Alfa Romeo két alkalommal lehetett büszke e címre. A Fiat Professional haszongépjárművek kategóriájukban 5-ször állhattak fel a képzeletbeli dobogó legfelső fokára. Lássuk a nyerteseket:

Év Típus Kategória
2011 Fiat Dobló Cargo Év haszongépjárműve
2009 Fiat Fiorino Év haszongépjárműve
2008 Fiat 500 Év személygépjárműve
2008 Fiat Scudo Év haszongépjárműve
2006 Fiat Dobló Cargo Év haszongépjárműve
2004 Fiat Panda Év személygépjárműve
2003 Fiat Ducato Év haszongépjárműve
2001 Alfa Romeo 147 Év személygépjárműve
1998 Alfa Romeo 156 Év személygépjárműve
1996 Fiat Bravo/Brava Év személygépjárműve
1995 Fiat Punto Év személygépjárműve
1989 Fiat Tipo Év személygépjárműve
1984 Fiat Uno Év személygépjárműve
1980 Lancia Delta Év személygépjárműve
1972 Fiat 127 Év személygépjárműve
1970 Fiat 128 Év személygépjárműve
1967 Fiat 124 Év személygépjárműve

A Fiat története több mint egy évszázadra nyúlik vissza

00
A cég megalapítása

A "Societa Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino" alapító okiratát 1899. július 11-én írták alá a Bricherasio palotában. Az igazgatótanács befektetői tagjai közül Giovanni Agnelli emelkedett ki a leginkább eltökéltségével, előrelátásával és képzelőerejével. 1902-ben Agnellit meg is választották a társaság ügyvezető igazgatójává.

lingotto
A Lingotto üzem

A Lingotto üzem építési munkálatai 1916-ban kezdődtek meg, Giacomo Matte Trucco irányításával. Ez az üzem korának legnagyobb európai gyára volt - öt emelet magasan tornyosult a környezete fölé! Ennek és a tetején kialakított futurisztikus próbapályának köszönhetően csakhamar az olasz autógyártás szimbóluma lett. Építése 1922-ben fejeződött be.

ujiparagak
Új iparágak meghódítása

Eközben a Fiat új üzleti lehetőségeket keresve megvetette a lábát az acéliparban, a vasútgyártásban, a villamos energia iparban és a tömegközlekedésben is. Létrejött a Fiat Lubrificanti és az első olasz leányvállalat Oroszországban. A háború kitörésekor a társaság szinte teljes termelésével a hadsereg ellátását támogatta.

haborutkoveto
A háborút követő válság és a fellendülés

A háború utáni évek mélyreható változásokat és komoly válságot hoztak, ám a körültekintő költségcsökkentésnek köszönhetően az üzlet 1923-tól ismét virágzásnak indult. Giovanni Agnellit kinevezték a társaság elnökének. Számos új modell jelent meg, köztük az 509-es, az első négyüléses.

fejlodesevei
A fejlődés évei

A társaság a járművek elérhetetlen árának csökkentésére egyetlen módot látott: ha az ipari tömegtermelés útjára lép. Ebben az időszakban ugyancsak megélénkült a kereslet, így létrejött a Sava fogyasztási hitel társaság, amely autók hitelre történő megvásárlását segítette elő. Szintén ebben az időben alapították az IFI ipari finanszírozási intézetet is.

joletiszolg
Jóléti szolgáltatások

Ez az időszak a belső növekedés szempontjából is igen fontos volt. A Fiat ezekben az években egy sor jóléti szolgáltatást vezetett be az alkalmazottak számára, az orvosi ellátástól a szakiskolákon keresztül a sportegyletekig.

kozeppontbanhazai
Középpontban a hazai piac

Mussolini zsarnoki uralma alatt a Fiat is arra kényszerült, hogy visszafogja a nemzetközi terjeszkedéssel kapcsolatos terveit és a hazai piacra koncentráljon. A harmincas évek kiemelkedő fejlődést hozott a teherautók és könnyű haszongépjárművek területén, de föllendült a repülőgép- és a vasútgyártás is.

ujaautok34
Új autók

1934-ben és 1936-ban jelent meg az a két típus, amely megváltoztatta Olaszország arculatát: a Balilla, amit alacsony fogyasztásának köszönhetően "potom"-nak is neveztek, valamint a Topolino, a legkisebb törpeautó, amelynek gyártása egészen 1955-ig folytatódott.

mirafiori
A Mirafiori üzem

A Fiat 1937-ben újfent tanújelét adta a tömegtermelés iránti elkötelezettségének: ekkor kezdődött el a Mirafiori üzem építése, amelynél alkalmazták az ipari üzemszervezés legfrissebb újításait.

2ikvilaghaboru
A II. világháború

A II. világháború drasztikus csökkenést hozott a személyautók gyártásában, ugyanakkor előtérbe kerültek a Fiat könnyű haszongépjárművei.

valtaselen
Váltás az élen

1945-ben meghalt Giovanni Agnelli szenátor, akit Vittorio Valletta követett a Fiat elnöki székében.

talpraallas
Talpra állás a háború után

A háborúban elpusztult üzemek helyreállítása 1948-ban fejeződött be, részben a Marshall-terv keretében nyújtott segélynek köszönhetően. A bevételek ismét növekedni kezdtek, csakúgy mint a dolgozók száma.

elenkutatas
Élen a kutatásban

A Fiat kutatás és innováció iránti elkötelezettségét két új típus, az 500-as és az 1400-as bizonyította. Első alkalommal került a szériafelszerelések közé a fűtés és a szellőztetés. Folytatódott a kutatás a hajó- és a repülőgépmotorok frontján is, és sor került az első olasz sugárhajtású repülőgép, a G80 szűzfelszállására.

dizelkorszak
A dízel-korszak

Az 1953-ban megjelenő 1400-as volt az első Fiat személyautó, amely dízel változatban is piacra került.

gazdasagicsoda
A gazdasági csoda kezdete

1958 példátlan bővülést hozott mind a gépkocsik, mind a mezőgazdasági gépek gyártásában. A Mirafiori kétszeresére bővítette kapacitását, és új gyárak nyíltak külföldön is. Olaszországban ez volt a "gazdasági csoda" korszaka, amelyben az autógyártás volt az egyik húzóágazat.

ujmodell55
Az új modell

1955-ben jelent meg a Fiat 600-as, a farmotoros "óriás" törpeautó, amit 1957-ben követett a Nuova 500, amely 1960-tól furgonosított változatban is kapható volt; ez lett a kombik előfutára. Szintén ezekben az években született meg a Fiat 1800-as, majd az 1300-as és az 1500-as.

gazdrobbanas
Gazdasági robbanás és társadalmi forrongás

Ez alatt az időszak alatt folytatódott az export és a termelés fellendülése: míg korábban 96 lakosra jutott egy autó, most már minden 28. rendelkezett eggyel. Időközben a Fiat megszilárdította jelenlétét dél-Olaszországban is, ahol számos új üzem építésébe fogott. A korszak a belső ellentmondásoktól sem volt mentes - 1969-ben például 15 millió munkaórát emésztettek föl a munkabeszüntetések.

ujautok850
Új autók

Egy újabb igen sikeres törpeautó, a Fiat 850-es után 1971-ben megjelent a színen a 127-es, a Fiat első fronthajtásos modellje. Sikere óriási volt, az év autójának is megválasztották.

automatizalas
Automatizálás

1966-ban az alapító unokája, Giovanni Agnelli lett a társaság elnöke. Ebben az időszakban került előtérbe a termelés széles körű automatizálása, részben az olajválság hatásainak ellensúlyozása, részben a technológiai innováció vállalati politikájának érvényre juttatása végett.

robogate
A Robogate rendszer

1978-ban a társaság ismét tanújelét adta az innováció és a gépesítés iránti elkötelezettségének, amikor bevezette Robogate elnevezésű forradalmian új és rugalmas robotizált karosszéria-összeszerelő rendszerét.

holding
A Fiat holdinggá válik

1979-ben az autóipar átalakulása kapcsán létrejött a független Fiat Auto S.p.A. társaság, amely felöleli a Fiatot, a Lanciát, az Autobianchit, az Abarthot és a Ferrarit. A Ferrariban kezdetben 50%-os, majd később 87%-os részesedést szerzett a társaság. Az Alfa Romeót és a Maseratit, e két jól csengő sportmárkát 1983-ban vásárolta föl.

fuggetlentarsasagok
Független társaságok

A Fiat sokrétű tevékenységét független társaságok alá szervezték, így jött létre a Fiat Auto mellett a Fiat Ferroviaria, a Fiat Avio, a Fiat Trattori, a Fiat Engineering, a Comau, a Teksid és a Magneti Marelli.

panda_uno
A Fiat Panda és a Fiat Uno

1980-ban jelent meg a Fiat új törpeautója, a Giugiaro által tervezett Panda, amit két év múlva követett a Fiat Auto megújulását megtestesítő Uno. Az Uno az újítások széles skáláját vonultatta föl az elektronika, az alternatív anyagok alkalmazása és a motortechnológia terén; utóbbit a tiszta üzemű Fire 1000 motor beépítése jelezte.

tipo
A Fiat Tipo

1989-ben egy újabb rendkívül sikeres modell hagyta el gyárat: a Tipo, amit élenjáró műszaki megoldásaiért az év autójává választottak. Ez a modell új fordulatot hozott a Fiat technológiájában: a cella típusú gyártósort.

90esujtipusok
A kilencvenes évek új típusai

A Fiat Tempra 1990-ben jelent meg, ezt követte 1991-ban a Cinquecento, majd 1993-ban a Punto, amit 1995-ben az év autójának választottak, és a Fiat Coupé, amelynek karosszériája a Pininfarina és a Fiat Style Center közös munkája.

ujabbsikerestip
Újabb sikeres típusok

Az 1994-ben kihozott Ulyssével a Fiat az egyterűek egyre bővülő piacát célozta meg. Azután 1995-ben következett a Barchetta, a Bravo és a Brava, 1996-ban a Marea és a Marea WE, majd 1997-ben a Fiat Palio.

valtozaselenujkozp
Változások az élen, új központ

1996-ban Giovanni Agnelli a Fiat Csoport tiszteletbeli elnöke lett, míg az elnöki széket Cesare Romiti foglalta el. 1997-ben az anyavállalat a központját a Corso Marconiról az időközben kiállítási és konferenciaközponttá alakított Lingotto komplexumban található Fiat-épületbe helyezte át.

ujvallalatistrategia
Az új vállalati stratégia

A Fiat sikeresen birkózott meg a kilencvenes évek elején bekövetkezett válsággal; erősítette jelenlétét a nemzetközi piacokon, és forgalmának több mint 60%-át Olaszországon kívül bonyolította. Hogy lépést tartson az évtized végének új irányzatával, a kíméletlen üzleti versennyel, a Fiat nagyobb figyelmet kezdett fordítani a föltörekvő piacokra.

kozelmultesemenyei
A közelmúlt eseményei

1998-ban mutatkozott be a városi környezetben ideális Fiat Seicento és a rugalmas, kiemelkedően sokoldalú Multipla. A 2000. évi párizsi autókiállítás adott alkalmat a Fiatnak arra, hogy útjára indítsa legújabb fejlesztését, a Fiat Doblót, ezt a fiatalos, közvetlen, formabontó járművet, amelynek két arca van: egyfelől személyautó, másfelől furgon.

panda
További új modellek

2001 februárjában került piacra az új tervezésű, gazdagon felszerelt és technológiailag kifinomult Fiat Stilo, amelyet hamarosan követett a Multi Wagon névre keresztelt praktikus kombi változat is. A Fiat folytatta a családbarát modellek bemutatását, és 2004-ben piacra dobta a Multipla frissített változatát, a hétüléses Dobló Panorama Family-t, valamint a Punto műszaki alapjaira épített egyterűt, az Idea-t.

grande
Ma

A Grande Punto egy teljesen új vonalat indított útjára a Fiat rövidtávon átalakuló családjában. A megújulás folytatódik, az új Bravo minden eddigi sikert megkoronázva hatalmas érdeklődés közepette indult útjára. Hamarosan további modellek érkeztek, a Linea, majd a híres 500-as retro változata és a legújabb típus, a Punto EVO.

Fiat logo történelem

1899-1901fiat-logo-1899-1901
1901-1904fiat-logo-1901-1904
1904-1921fiat-logo-1904-1921
1921-1925fiat-logo-1921-1925
1925-1929fiat-logo-1925-1929
1929-1931fiat-logo-1929-1931
1931-1932fiat-logo-1931-1932
1932-1938fiat-logo-1932-1938
1938-1959fiat-logo-1938-1959
1959-1965fiat-logo-1959-1965
1965-1968fiat-logo-1965-1968
1968-2000fiat-logo-1968-2000
2000-2007fiat-logo-2000-2007
2007-fiat-logo-2007-